You are currently viewing המדריך השלם לאיטום גג עם יריעות ביטומניות

המדריך השלם לאיטום גג עם יריעות ביטומניות

אם אתם מתגוררים בבית פרטי או בקומה אחרונה של בית דירות, אתם בוודאי מרגישים בקיץ איך בכל שנה חם לכם יותר, אפילו כאשר המזגן דולק במלוא העוצמה. חלק מהסיבות בוודאי קשורות למזג האוויר ולכך שאכן מתרחשת בעולם, כבר מעל עשור, תופעה של התחממות גלובלית שאחד הביטויים שלה הוא אקלים קיצוני שמוביל לטמפרטורות גבוהות במיוחד בקיץ וקרות במיוחד בחורף. אך לא רק ההתחממות הגלובלית אחראית לחום שאתם מרגישים בתוך הבית שלכם, גם לגג שלכם יש חלק לא קטן באחריות הזו.
למרות שהגג חיצוני לבית שלכם ואתם לא רואים אותו, זה לא אומר שאין לו השפעה על פנים הבית ושלא חייבים לטפל בו. להיפך, מדובר באזור שחשוף לפגעי מזג האוויר, שלעיתים עפים עליו דברים ומלכלכים אותו ושנמצאים עליו דרך קבע מיתקנים שחיוניים לחיים שלנו, כמו דוד השמש או אנטנות ומנועי המזגנים. כך שזכרו, הגג הוא חלק אינטגרלי מהבית, וככזה הוא דורש תחזוקה באופן תדיר.
תחזוקה זו כוללת גם איטום של הגג מדי כמה שנים. האיטום מגן על התקרה והקירות שלכם מנזילות ומדליפות מים שיכולות לחלחל אליהם דרך סדקים שעלולים להיווצר בגגות שלא טורחים לטפל בהם. ללא איטום זה, איכות החיים שלכם תרד מאוד – רק דמיינו מצב שבו יש לכם נזילה בתקרה שיכולה להרוס לכם רכוש יקר ולגרום נזק לבית עצמו ולתשתיות שלו, כמו מערכת החשמל.
אז כן, ברור שחשוב לאטום, אבל איך זה נעשה? עם אילו חומרים? וכמה זה עולה? אנחנו כאן כדי לתת תשובות לכל השאלות.

שיטות האיטום הנפוצות
ישנן 3 שיטות איטום נפוצות:

  • איטום גגות בזפת – השיטה הנפוצה והפופולרית שבה מזפתים את הגג ואוטמים אותו היטב. מדובר בשיטה זולה ונוחה יחסית לעבודה.
  • איטום גגות ביריעות ביטומניות – השיטה האיכותית והיעילה ביותר, שבה מניחים על הגג יריעות מביטומן, חומר שמזכיר באופיו את הזפת ושמתרכך בחום. שיטה זו מתאימה לגגות חשופים או לגגות מרוצפים ולמרפסות והיא מחזיקה מעמד לאורך זמן רב. מאמר זה יתמקד בה.
  • איטום גגות בחומר אקרילי – משיחת הגג בחומר אקרילי, בדרך כלל בצבע לבן. שיטה שמתאימה במיוחד לגגות משופעים.

מהן יריעות ביטומניות ואיך משתמשים בהן
ביטומן, הוא חומר שחור וצמיגי, תוצר זיקוק של נפט גולמי. לביטומן תכונות בולטות של עמידות במים ויכולת הידבקות והוא משמש, בין השאר, לציפוי בטן הספינות, לסלילת כבישים וכחומר הדבקה בתעשיית הבנייה.
לביטומן יש שני מוצרי איטום עיקריים – זפת, שהוא ביטומן מנושף, כלומר ביטומן שמחומם לטמפרטורה גבוהה ומוזרם דרכו חמצן, תהליך שמשפר את עמידותו התרמית של החומר ומעלה את הטמפרטורה שבה הוא נמס; ויריעות ביטומניות.
היריעות הביטומניות מורכבות מביטומן משולב בסיבי פוליאסטר או בסיבי זכוכית שמגבירים את יכולת ההתארכות של היריעהאת החוזק שלה ואת היכולת שלה לא להיקרעבנוסף, מוסיפים לביטומן המועשר גם פולימרים אלסטיים שמשפרים את כושר היציבות ואת העמידות של היריעה מפני שינויי טמפרטורה ובפני תהליכי בלאי.
היריעות מסווגות לפי סוג הפולימר שהן מכילות, כאשר בארץ משתמשים בעיקר בשני סוגים: האחד עשוי פולימרים מסוג APP, ומשמש בעיקר לאיטום גגות חשופים לשמש, והשני עשוי פולימרים מסוג SBS, שאינו מומלץ לאיטום גגות ומשמש לאיטום מרתפים וחללים אחרים, מכיוון שהוא אלסטי יותר והאקלים החם בארץ עלול לעוות אותו ולגרום לו לאבד את צורתו.
איטום גגות ביריעות ביטומניות מורכב מ-3 שלבים מרכזיים:

  1. הכנת הגג טרם ביצוע העבודה – המטרה היא להביא את הגג למצב שהוא חלק, שטוח ויבש. ברוב המקרים זה די פשוט, כיוון שבסך הכל מדובר בפינוי הגג מכל המיתקנים והדברים שעליו (אנטנות, צינורות, עמודים, חלקי בטון וטיח רופפים, וכד’), ניקוי שלו מאבק ומלכלוך ושטיפה יסודית לאחר מכן. יש מקרים בהם חומר האיטום של הגג הרוס לגמרי, ולכן יש גם צורך לפרק ולקלף אותו ורק לאחר מכן לנקות ולשטוף. בכל מקרה, מומלץ להשאיר את הגג לייבוש מוחלט למשך 24 שעות.
  2. לאחר ניקוי הגג מתחילים בהנחת היריעות. בשלב הראשון מורחים פריימר, שכבת יסוד שמהווה חומר מקשר בין היריעות הביטומניות לגג. לאחר מספר שעות, כאשר הפריימר מתייבש, מלחימים אליו את היריעות הביטומניות בעזרת מבער שהופך אותן לדביקות וגורם להן להיצמד למשטח. פריסת היריעות וסידורן צריך להתבצע בשכבה אחת לפחות (בגגות מרוצפים מדובר ב-2 שכבות) וליצור חפיפה כמעט מוחלטת ביניהן. השלב האחרון הוא הדבקה וגימור של קצוות היריעות לקיר, תוך וידוא שאין בינן לבין הקיר ולו המרווח הקטן ביותר, זאת בכדי שלא תיהרסנה ושהריתוך לא ייפרם.
  3. לאחר הנחת היריעות יש לבצע הלבנה של הגג. על אף שהיריעות הביטומניות אינן בהכרח שחורות, מומלץ להלבין את שטח הגג על ידי צבע אקרילי או צבע ייעודי אחר, בכדי להגן עליהן מקרני השמש.

כמה דברים לסיום
על מנת להתכונן לחורף, רצוי לבצע איטום גגות ביריעות ביטומניות במהלך הקיץ או בתחילת הסתיו, לפני שמגיעים הגשמים.
האחריות על איטום גגות באופן כללי עומדת לרוב על 5 שנים. לעומת זאת, האחריות על איטום גגות ביריעות ביטומניות נעה בין 7 ל-10 שנים. ויתרה מכך, על אף המחיר הגבוה של שיטת איטום זו, ביחס לשיטות איטום אחרות, מדובר למעשה בחיסכון לא קטן, מכיוון שבניגוד לשיטות האחרות, שדורשות חידוש אחת ל-2-4 שנים, היריעות הביטומניות מחזיקות מעמד זמן רב, ומחליפים אותן, בדרך כלל רק לאחר 10 שנים ולעיתים אפילו יותר.

באדיבות אתר טוב תודה

 

רוצה הצעה לאיטום?