You are currently viewing איטום גג אסבסט

איטום גג אסבסט

קירוי מבנים נעשה באמצעות חומרים שונים. בבתים, בבנייני מגורים, במגדלי משרדים במבנים תעשייתיים רבים ובאחרים נוספים יש גגות יצוקים מבטון שנחשבים לגגות הבטוחים ביותר שקיימים. הם גם הנפוצים ביותר בשל תכונותיהם.

במבנים אחרים ניתן למצוא גגות מסוגים שונים, קלים יותר, ולרוב, הם מותאמים לסוג המבנה ומטרותיו. בין הגגות הקלים ניתן למצוא גגות איסכורית, פח, עץ וגם אסבסט. בעבר, האסבסט היה גג פופולארי מאוד וניתן היה למצוא אותו מעל מבני מחסנים, צריפי מגורים, אולמות ייצור, בתי אריזה ועוד. אלא שברבות הימים התגלה שהאסבסט הינו חומר מסוכן לבריאות ועלול לגרום למחלות סרטן ולכן, השימוש בו כבר אינו כה נפוץ.

סכנה מסיבי האסבסט

אסבסט הינו חומר קל אשר מורכב מתערובת של עד 30% סיבי אסבסט אשר כלוא במטריצה של מלט ומים. כל עוד האסבסט תקין ואינו מתפורר הוא בטוח לשימוש ואין איסור להשתמש בו. הבעיה מתחילה כאשר הוא מתפורר מסיבות שונות ואז סיבי האסבסט המיקרוסקופיים מתפזרים באוויר. הדבר עלול לקרות כתוצאה מבלאי, משבר, מחבלה ומעוד סיבות. במצב כזה סיבי האסבסט עלולים לחדור למערכת הנשימה ולגרום למחלות שונות כולל סרטן הריאה.

אחת הדרכים למנוע התפוררות האסבסט היא למרוח עליו שכבת איטום אשר תמנע היווצרות סיבי אסבסט כתוצאה מבלאי או מפגעי מזג האוויר. האסבסט כעיקרון אטום למים, אבל שכבת ההגנה נחוצה במבני אסבסט  שיש בהם חדירת מים מרווחים בין הלוחות, ממקומות של חיבורי ברגים ועוד. שכבת ההלבנה הנוספת אליו מסייעת בהפחת הטמפרטורה בתוך המבנה.

תהליך האיטום

תהליך האיטום חייב להיות מסודר ויש צורך בנקיטת אמצעי זהירות בעת הטיפול באסבסט. יש להרטיב את לוחות האסבסט ופעולה זו מקטינה את שחרור הסיבים. ניקוי האסבסט יבוצע בעזרת מטאטא (יבוצע רק לאחר הרטבתו) ואת הפסולת יש לפנות רק למקום המיועד לכך ובהתאם להוראות הבטיחות הקיימות. השלב הבא הינו איטום ברגים ונעשה בשני שלבים.
ראשית, מריחת חומר פרמייר על לוח האסבסט סביב הבורג, ולאחר מכן, מריחת חומר פולאורטני  סביב הבורג. יש צורך לצבוע ברגים חלודים בצבע מגן חלודה. במקרה ויש מעבר רטיבות בין הלוחות המונחות אחת על השנייה יש לבצע איטום ביניהם. תחילה מורחים חומר פרמייר ואחר כך את אותו חומר איטום.

צביעה

לאחר סיום עבודות האיטום יש צורך לצבוע את הלוחות בצבע אקרילי לבן בתוספת 30% חומר מלכד על בסיס דבק פלסטי, דבק לטקס או כל חומר אחר מתאים. יש צורך לוודא שהחומר נדבק ללוחות האסבסט. ניתן לבצע את הפעולה באמצעות מריחה, באמצעות מברשת ידנית או בהתזה עם מרסס גב. לרוב, נדרשות בין שתיים לשלוש שכבות כדי לקבל שכבת צבע אחידה. יש להקפיד בבחירת חומרי איטום מתאימים. לדוגמא: חומרים דוגמת יריעות ביטומניות, ויריעות פי וי סי אינן יעילות למטרת נטרול סיבי אסבסט.

מומחים לאיטום

עבודות איטום על גגות אסבסט חייבות להתנהל בצורה זהירה מכמה סיבות, שהראשונה בהן קשורה בסכנות מסיבי האסבסט. גג אסבסט שבור צריך לסלק ולא ניתן לאטמו. סיבה אחרת הינה בטיחותית. האסבסט עשוי לוחות דקים ויש להימנע מלדרוך עליהם. הם, לרוב, אינם יכולים לשאת משקל אדם, ועובד אשר דורך עליהם יכול להסתכן בנפילה ובפציעה. הוא הדין לגבי לוחות אסבסט שמשולבים בהם לוחות פלסטיק דקים. מומלץ להפקיד עבודות אלו בידי מומחים לאיטום מבנים אשר הינם בעלי ניסיון רב בביצוע איטום גגות אסבסט. איטום מוצלח יהיה יעיל לטווח ארוך, ימנע חדירת מים ורטיבות לתוך המבנה. נזקי רטיבות הינם קשים ועלולים לפגוע בסחורה, במיטלטלין וגם באנשים הנושמים את האוויר הלח.

 

רוצה הצעה לאיטום?

לפוסט הזה יש תגובה אחת

התגובות נעולות.